16 اسفند 1394 - 11:3
شناسه خبر: 4089
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
گفتگو با احمد صادقیان، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران
سال 95، سال بهتری برای اقتصاد خواهد بود
در بحث جذب سرمایه گذار خارجی، مشکل و مسایل زیادی وجود دارد.
به گزارش روابط عمومی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران به نقل از صدای اقتصاد، روزهای آخر سال 94 در حال سپری شدن است و بزرگترین اقدام این سال برداشته شدن تحریم های هسته ای علیه ایران بود. تحریم هایی که بخشی از مشکلات اقتصاد به آن وابسته بوده است. درباره وضعیت سال 94 و پیش بینی سال 95 با احمد صادقیان، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفتگو کردیم.
*سال 94 را چطور ارزیابی می کنید؟
سال 94 سال بسیار سختی بود. هرچند که قدم های بسیار مثبتی برداشته شد که اثراتش سال آینده روی اقتصاد کشور و تولید می تواند مثبت باشد. اما با این حال باید توجه کرد که بعضی مسایل به جز تحریم ها و پساتحریم در دستان خودمان است. به این ترتیب که اگر مشکلات خودمان را به موقع حل و مدیریت نکنیم شاید نتوانیم نتیجه مطلوب را بدست آوریم.
*مهمترین مسایلی که شما از آنها یاد می کنید، چه مسایلی هستند؟
الان در بحث سرمایه گذاری خارجی و جذب آنها، محدودیت های و مسایلی زیادی داریم که مربوط به خودمان است. خب اگر این مسایل را حل نکنیم، سرمایه گذاران خارجی وارد کشور نمی شوند و به این ترتیب سرمایه گذاری هم صورت نمی گیرد.
*با توجه به این مسایل پیش بینی شما از سال 95 چیست؟
قطعا سال آینده، سال بهتری خواهد بود اما اینکه چقدر بهتر باشد بستگی به خودمان دارد. بستگی به دولت و بخش خصوصی دارد که بیاید و سهم خواهی کند و مطالبش را از دولت بگیرد و دولت هم از آن طرف گوش شنوا داشته باشد و هماهنگ شود. اما متاسفانه ما در دولت می بینیم که یک عدم هماهنگی وجود دارد که ان شاالله در یک راستا تصمیمات هماهنگ بگیرند.
*در بخش کشاورزی چه پیش بینی هایی دارید؟
بخش کشاورزی هم مانند سایر بخش هاست. فرصت هایی در بحث تولید و صادرات محصولات کشاورزی به خصوص به روسیه پیش آمد. اما متاسفانه ایران در حوزه صادرات سال ها تمرین نداشته و کشور در همه بخش ها کشوری وارداتی بوده است. اما باید سریع تر خودمان را بازسازی کنیم تا از فضا استفاده کنیم. کشاورزی هم باید خودش را آماده کند.
*چرا از فرصت روسیه آن طور که باید و شاید نتوانستیم استفاده کنیم؟
به این دلیل که ما امکانات نداریم. صادرات یک تخصص است و تیم می خواهد. باید آشنایی با ضابطه ها در کشورهای مختلف جهان وجود داشته باشد. در همه بخش ها این معضل وجود دارد. هم در بخش لجستیک و هم در بخش فنی. اول باید شناخت بازار داشته باشیم. در بخش داخلی و صادرات باید ببینیم که سلیقه و نیاز بازار چیست و براساس آن تولید کنیم. باید خودمان را تطبیق دهیم. اولین اقدام مطالعه بازارهای جهانی است تا تولید براساس نیاز و سلیقه بازار صورت بگیرد.